avgarde_squarespace18_1.png

VÅR 2012

VÅR 2012

VÅR 2012

AV GÅRDE MED AVGARDE

Søndag 22. januar kl 9-16
Troldhaugen
Adgang: 150 kr dagspass/ 50 kr barn/ 300 kr hele familjen

Kl. 9.00-

Frokostmeny serveres i restauranten.

Kl. 10.00

“Morgenstemning”

Offisiell åpning av “Komponisthytta”, komponist Knut Vaage starter dagens arbeidsøkt.

Pianister fra Griegakademiet spiller en hel time med Edvard Griegs lyriske stykker, til morgenkaffen i restauranten.

Kl. 11.15

Minikonsert: “Litt ekstra gruff”

Nils Økland, hardingfele

Kl.11.45

Minikonsert: «Hvem er det som tramper på mitt orgel?»

Sigbjørn Apeland, trøorgel/harmonium

Kl. 12.15

Minikonsert: “An Garde”

Øivind Skarbø, slagverk

Kl.12.45-13.30

LEKEAKSJON: “På jakt etter lyd”

Målgruppe: Barn fra 1-12 år, foreldre fra 22-69 år og besteforeldre fra 44-89 år.

Bergen Impro Storband lager musikalsk lekeaksjon for hele familien i Troldsalen!

Kl. 14.00

Minikonsert: “Et realt grepatak”

Trioen ”1982” (Sigbjørn Apeland, Nils Økland og Øyvind Skarbø)

Kl. 14.30

Minikonsert: ”Bare moro”

I velkjent Victor Borge-stil inspirerer pianisten Sjur Hjeltnes lattermusklene.

Kl. 15.30

Minikonsert:

Stykket til komponist Knut Vaage (som er skrevet i løpet av dagen) fremføres.

Avslutning.

Troldhaugen åpner 2012-sesongen med å samarbeide med AVGARDE om en hel dag:

Kl.10.00 installerer vi komponist Knut Vaage i en egen provisorisk komponisthytte og på ettermiddagen fremfører vi hans dagsverk. Men det går slag i slag hele dagen. Humor, blodig alvor og et yrende liv, fremført av et knippe av våre favorittutøvere. Dette bør du ikke gå glipp av, enten du «bare» vil ha litt Grieg til morgenkaffen, oppleve små perler av noen minikonserter, eller bli med på en stor familiebegivenhet i Troldsalen.


REMAKE OF ‘DER RING DES NIBELUNGEN’

Onsdag 14. mars
Arkitektskolen BAS

Kl 20:30 – 23:00

Kaj Aune: Remake of «Der Ring Des Nibelungen», enmanns musikkteaterperformance, 90′.

Urpremiere

Kl 20:30 – 21:30 Åpningsfest
Kl 21:30-23:00 Remake of «Der Ring Des Nibelungen»

Norske Kai Aune er utdannet i Danmark og fremstår som en av de mest særpregede nordiske performancekunstnere for tiden. Han vil fremføre sitt nye prosjekt «Remake of ‘Der Ring des Nibelungen’» på BAS. Det eksperimentelle arkitektmiljøet her egner seg godt som arena for denne oppsetningen. «Remake of ‘Der Ring des Nibelungen’» er et ‘one-man show’. Kaj Aune selv framfører alle de fire operaene som operasyklusen opprinnelig består av. Helt alene erstatter han et operahus med dets enorme maskineri. Det er dømt til å mislykkes, som han sier. Som en hyllest og en protest mot modernismens evige streben mot (umulige?) mål, har Kaj Aune med fragmenterte materialer, flyktige bilder og ustabile uttrykk utviklet sitt eget kunstmusikk-performance-format, som han kaller Objekt Opera. Her erstatter han operaens klassiske historiefortelling, teater, sang og tekst med søppel og skrot. Det hele blir bearbeidet til en sammenblanding av skulpturer, instrumenter og karakterer som produserer lyd.

I tillegg kan man følge med samtalen mellom Kaj Aune og Musikkkritikeren Hild Borchgrevink i oppvarmingsuken!

http://borealisfestival.no/2012/programme/#event/hild_borchgrevink_i_samta/


VÅRSLIPP PÅ USF

Lørdag 14.4
USF Verftet, Sardinen
Adgang: 100kr ordinær/ 70 kr student, BT-kort, Bergen Jazzforum, medlem i Ny musikk/ 50 kr medlem i AVGARDE

Kl 19:00

Edvard Hagerup Bull: DUO Nr. 2 (15′)

Ricardo Odriozola, fiolin/ Einar Røttingen, klaver

Brian Ferneyhough: Cassandra’s Dream Song (10′)

Sofya Dudaeva, fløyte

North Arc presenterer (30′)

Gérard Grisey: Stelé

Charolyn Chen: Throw Light

(komponert til NorthArc)

Antonia Barett-McIntosh: Shades

Anna Thorvaldsdottir: Aura

Sindre Sætre, perkusjon/ Vidar Thorbjørnsen, perkusjon/ Jennifer Torrence, perkusjon

————

Luciano Berio: Gesti (5′)

Jostein Gundersen, altblokkfløyte solo

Jan Rokyta: Echo from the East (5′)

Jostein Gundersen, tenorblokkfløyte/ forsterking

Friimprovisert musikk med trioen «Strid/de Heney/Nørstebø» (40′)

Raymond Strid, trommer/ Nina de Heney, kontrabass/ Henrik Munkeby Nørstebø, trombone

Ny musikk Bergen

————

Hagerup bull: duo op 44

er et typisk Hagerup Bull-verk. Språket er kompromissløst med markante rytmer som likevel gir rom til passasjer av merkverdig ømhet.

North Arc

NorthArc Percussion Group er et Bodø- basert ensemble som består av slagverkere Sindre Sætre, Vidar Thorbjørnsen og Jennifer Torrence. NorthArc har som mål å utforske og jobbe på tvers av musikkutøvelse og andre kunstformer som teater, bevegelse, lysdesign og visuell kunst. Våren 2012 er NorthArc aktuell med sin deby-turne, Strike/Illuminate. Programmet for turneen inkluderer og utforsker forbindelsen mellom musikk og lys, i form av lys som energi til lys som et objekt. På Avgarde vil NorthArc fremføre Stelé av Gérard Grisey samt tre verk komponert til NorthArc og Strike/Illuminate turneen: Aura av Anna Thorvaldsdottir, Throw me light av Carolyn Chen og Shades av Antonia Barnett-McIntosh.

Brian Ferneyhough, Cassandra´s Dream Song for flute solo (1970)

En trojansk princesse Cassandra får Apollos kjærlighets gave som blir til et mareritt etter at hun avslår hans kjærlighet: hun kan se framtiden, men ingen kommer til å tro på henne. Cassandra forutser Trojas undergang.

Cassandra´s Dream Song for solo fløyte er skrevet i 1970 og kjent for sitt meget kompleks notasjon og tvinger utøveren til de ytterste grensene både teknisk og emosjonelt. Stykket består av 11 fragmenter: 1-6 spilles i numerisk rekkefølge og ABCDE settes mellom 1-6 i valgfri rekkefølge.

Luciano Berios Gesti ble skrevet for Frans Brüggen i 1966. Stykket minner en hel del om hans berømte verkserie «Sequenza», men er en frittstående komposisjon. I Gesti skiller Berio de ulike aspektene ved fløytespillet fra hverandre, og lar luftbruk, artikulasjon og fingersetning opptre helt uavhengig. Det medfører en delvis vilkårlig produksjon av toner innenfor en gitt ramme. Første del styres av en ostinat fingerbevegelse, den andre delen av glissandi. I den siste delen møtes luft, tunge og fingre i et koordinert samspill.

Jan Rokytas Echo from the East (1969) ble skrevet for og urfremført av Jostein Gundersen i 2010. Det tar utgangspunkt i det nære Østens klanger, skalaer, og ornamentikk. Komposisjonen består av lange melodier som i stadig økende grad ornamenteres.

Strid/de Heney/Nørstebø

Strid/de Heney/Nørstebø spiller friimprovisert musikk med et historisk sus fra 70-tallet, kombinert med en tidløs trang til å eksperimentere med øyeblikkets muligheter. Trioens medlemmer er alle sterke individualister, og utforsker energien i møtepunktet mellom egenrådighet og intenst samspill.


PÅ KRYSS OG TVERS

Lørdag 12. mai
Korskirken i Bergen og Kosmoklubben
Adgang: 100 kr ordinær; 70 kr student, BT-kort, Bergen Jazzforum, medlem i Ny musikk; 50 kr medlem i AVGARDE

kl 18:00 i Korskirken

Ruben Sverre Gjertsen: Pression II (4′)
Ruben Sverre Gjertsen, orgel/ elektronikk

Rebecka Sofia Ahvenniemi: O viridissima virga (8′)
Ingeborg Aadland, sopran/ Ingvill Espeland, sopran

Ruth Bakke: Naglet (5′)
Ingvill Espeland, sopran/ Ruth Bakke, orgel

Ruben Sverre Gjertsen: Landscape with Figures (15′)
for elektronikk

Ruth Bakke: Sphaerae (Sfærer) (10′)
Ruth Bakke, orgel/ Trond Madsen, slagverk/ Ingvill Espeland, sopran/ Powerpoint billedserie

Kl 20:00 i Kosmoklubben

Mari Kvien Brunvoll presenterer kunst for vokalstemme og elektronikk (30′)

Improvisasjonskvartetten Sult (60′)
Tony Dryer, kontrabass/ Guro Moe, kontrabass/ Håvard Skaset, gitarr/ Jacob Felix Heule, perkusjon

————

AVGARDE inviterer publikum til å oppleve to ekstremer som konsertscener, kirkerommet og klubbscenen, på samme kvelden!

I Korskirken byr AVGARDE friskt ved å la hele kirkerommet synge. Deretter drar vi til Kosmoklubbens sprudlende nattstemning. Her blir det ingen kirkekaffe! Artisten Mari Kvien Brunvoll vil presentere verker med vokalstemme og elektronisk scenekunst. I tillegg vil kvartetten Sult som er på turné i Bergen, fremføre spennende friimprovisert musikk. Kanskje er det noe sakralt også i det hverdagslige?

Pression II

er en tilpasning til mulighetene og begrensningene i Korskirkens orgel i forhold til ideene i Pression II. Orgelet inntar en mindre rolle innenfor elektronikkens lydterrenger, assosiasjonsrekker og dyreverdener, som gjerne er inspirert av orgelregistrenes noe brekende karakter

Landscape with Figures

Verket er inspirert av et dikt av A. R. Ammons. Ulike musikalske karakterer plasseres ut i et lydlandskap, hentet både fra konkrete hverdagslige lydhendelser og fra en mer orkestral lydverden.

O viridissima virga

O viridissima virga ble komponert for og urfremført i Emanuel Vigelands mørke mausoleum, med hele 15 sekunders etterklang. Her hører vi avtrykk av Hildegard von Bingens samtidig sakrale og kroppslige, vokale uttrykk. Musikken leker seg i grenselandet mellom sang, pust og hvisking – sangstemmen bryter ut av språket og bæres frem av kroppslig sensibilitet og temperament.

Mari Kvien Brunvoll

Mari Kvien Brunvoll er en av de fremste, ferske talentene i Bergens miljø for alternativ jazz. Med sin stemme og elektronikk alene, bygger Brunvoll opp et unikt lydlandskap som fokuserer på klang og nærvær.

Sult

Fire musikere forent med en sulten dedikasjon og utforskertrang til improvisert musikk. Fritt utnytter de mulighetene som to kontrabasser, gitar og trommer innehar og sammen søker de abrupt bevissthet og reflektert kaos.

Intensiteten bobler under overflaten av nøye, klingende strukturer. Noen ganger oppstår uttrykksfulle, fysiske utbrudd. Kompromissløst følger Sult sin overbevisning når de skaper sin musikk.