Avgarde er en forening for eksperimentell musikk lokalisert i Bergen
avgarde_squarespace9b.png

VÅR 2013

VÅR 2013

VÅR 2013

 

AVGARDE i samarbeid med TROLDHAUGEN presenterer:

Bergens nest morsomste dag

Tid: Søndag 3. februar kl 12:00-16:00

Sted: Edvard Grieg Museum Troldhaugen

Målgruppe: Voksne, barn, og ungdom i alle aldre

Med: Else Olsen Storesund, Jostein Gundersen, Gaute Vikdal, Odd Børge Sagland, Ricardo Odriozola + musikkstudenter fra Griegakademiet, UiB

Denne dagen kan du også bli gratis medlem i AVGARDE for hele våren 2013!

————

Caféen

12:00-12:45 Møt komponisten: Ketil Hvoslef

Samtale med komponisten Ketil Hvoslef

Ketil Hvoslef: Nordisk Kontrapunkt for Feler og Flasker
Mara Smiukse, fiolin/ Johanne Mjøs, fiolin/ Ulvi Hassanli, flasker/ Ingmar Simson, flasker/ Zhala Aliyeva, flasker/ Ivan Smilovsky, flasker/ Ricardo Odriozola, flasker

Ketil Hvoslef: Violino Solo II

Ricardo Odriozola, fiolin

Ketil Hvoslef: Brurelureslåtten

Gaute Vikdal, trombone/ Odd Børge Sagland, slagverk

————

Troldsalen

13:00-14:00 Natur, klang og resonans i Troldsalen

Giorgio Tedde: Austro (10′-12′)

Jostein Gundersen, blokkfløyte

Arne Nordheim: Nordklang

Gaute Vikdal, basstrombone/ Odd Børge Sagland, slagverk og elektronikk.

John Cage: Utdrag fra «Sonatas and Interludes»

Else Olsen Storesund, piano

Else Olsen Storesund: Fork Piece

Else Olsen Storesund, piano og gafler

————

Troldsalen

14:00-15:00 Workshop: På jakt etter lyden

Workshop: Kan det lage lyd? Da kan det lage musikk! I et fiktivt basseng ligger det mange instrumenter og bader. Her er det ikke bare vanlige instrumenter men også leketøysmusikanter fra Leketøysorkesteret og andre finurlige lydobjekter. Barna skal få sitte på bassengkanten og plukke lyder, tegne og teste sammen med musikerne. Tegningene blir til spillekort og en sang som musikerne spiller til slutt.

————

Troldsalen

15:00 Sirkelen sluttes

Luciano Berio: Gesti (6′)

Gaute Vikdal: Nattevandreren-Notturno(4′)

Gaute Vikdal, vibrafon

Magnar Åm: Verdsmedvitet (4’30»)

Gaute Vikdal, basstrombone.

Rabib Abrou-Khalil: Dog River (4′)

Gauta Vikdal, trombone/ Odd Børge Sagland, vibrafon

Verker av workshop-komponistene

————

Bio Elsen Olsen S.

Else Olsen S. (1978) er pianist og komponist, utdannet fra Norges musikkhøgskole, og under veiledning av amerikanske komponister som Pauline Oliveros og Christian Wolff. Hun har spesialisert seg på preparert piano, og er dirigent for Leketøysorkesteret (se nedenfor).For tiden er hun i morspermisjon, men jobber ellers som kunstnerisk utviklingsstipendiat Norges musikkhøgskole og Griegakademiet hvor hun jobber med sitt prosjekt Open Form, som dreier seg om interpretasjon av utradisjonelle notesymbol. Hun jobber utelukkende med nyere musikk, og har spesialisert seg på preparert piano.Det er spesielt verk med såkalt open form (grafisk notasjon) som interesserer Else Olsen S., i tillegg til improvisasjon og komposisjon. Else Olsen S. sine komposisjoner har blitt fremført i både Norden og USA ved flere anledninger, med utøvere som f.eks. Pauline Oliveros.

Bio på Leketøysorkesteret

Et svært subtilt og rikt orkester som har spesialisert seg på samspill med mennesker. Orkesteret ble startet i 2005 av leketøysfantast Else Olsen S., som selv spiller leketøyspiano og er dirigent for orkesteret. Orkesteret har bred erfaring fra både jazz- og klassisk musikk, samt fra ulike improvisasjonssettinger. Utøvarene i orkesteret har ulik bakgrunn. Noen har vært leker hos barn før de startet i orkesteret, mens andre har vært utøvere siden de ble tatt i bruk fra butikken. Andre er laga med det formål å berre spille i orkesteret. De har alle til felles at de liker å leke med lyd!

Bio Jostein Gundersen

Jostein Gundersener blokkfløytist med Konzertexamen fra Hochschule für Musik und Theater i Hamburg og Hovedfag i utøving med fordypningsemne fra Griegakademiet, Universitetet i Bergen (begge avlagt med beste karakter). I 2009 ble han uteksaminert fra Stipendiatprogrammet for Kunstnerisk Utviklingsarbeid (tilsvarer akademisk PhD), med et prosjekt i historisk improvisasjon.

Jostein Gundersen har opptrådt i Norge, Danmark, Finland, Tsjekkia, Tyskland, Italia og Portugal, som solist og som kammer- og orkestermusiker (Bergen Barokk, Tinta Barroca, Bergen Kammerensemble, Stavanger Symfoniorkerkester, Kristiansand kammerorkester). Repertoaret spenner fra 1300-tallet til urfremførelser av verker av norske komponister (Buene, Hellesen, Stalheim, Gjertsen, Osnes), i tillegg til et verk av den tsjekkiske komponisten og cimbalon-virtuosen Jan Rokyta. Gundersen er grunnlegger av og kunsterisk leder for ensemblet Currentes, som spesialiserer seg i musikk fra sen middelalder og renessanse.

Gundersen underviser i flere fag (bl.a. blokkfløyte, ensemblespill, musikkteori, kontrapunkt) ved Griegakademiet i Bergen. Han underviser i historisk improvisasjon ved Hochschule für Musik und Theater i Leipzig, holder årlige mesterklasser ved «Prachatice Summer School of Early Music» i Tsjekkia, og har holdt forelesninger og mesterklasser ved Hochschule für Musik und Darstellende Kunst i Frankfurt, ved Musikk-Konservatoriet i Pilsen, Escola Superior de Música i Lisboa, Haydn-Konservatoriet i Eisenstadt og Texas Tech University, Texas.


ENSEMBLE AVGARDE tolker grafiske partitur på tre Borealiskonserter:

28. Februar, Chagall:
Borealis warm-up-event

9. Mars, Troldhaugen
Kl 18.45

March 10, Kunsthallen
Kl 15.30

 

ENSEMBLE AVGARDE – ET TVERRMUSIKALSK LABORATORIUM

Sofya Dudaeva, fløyte/ Øyvind Skarbø, perkusjon/ Sigbjørn Apeland, trøorgel

Grafiske partiturer tolkes av en uvanlig instrumentbesetning. Avgardes prosjektenesemble er et møte mellom musikalske sjangre, som eksperimenterer med klangfarger og utforsker nye lydlandskap.

ENSEMBLE AVGARDE – AN INTERMUSICAL LABORATORY

Sofya Dudaeva, flute/ Øyvind Skarbø, percussion/ Sigbjørn Apeland, harmonium

Graphic scores are interpreted by an unusual combination of instruments. The prosject ensemble of Avgarde is a meeting place between different musical genres that experiments with timbres and explores new soundscapes.

 

SENSUALITET OG LYD

Tid: Lørdag 27. april kl 19-22

Sted: Østre (Østre Skostredet 3)

Billettinformasjon: Ordinær 100 kr/ Student, BT-kort, medlem Ny Musikk, medlem Bergen Jazzforum 70 kr/ Medlem i AVGARDE 50 kr 

PROGRAM:

Electric Audio Unit: 3D komposisjon med lyd og bilde (30′)
Natasha Barrett / Ewa Jacobsson/ Anders Vinjar

………………..PAUSE………………………

«ENSEMBLE AVGARDE»: Tolkning av grafiske partitur (10′)
Sofya Dudaeva, fløyte/ Per Inge Hove, trøorgel

Alwynne Pritchard: Irene Electric (15′)
Victoria Johnson, el-fiolin og elektronikk

 ………………..PAUSE………………………

«ENSEMBLE AVGARDE»: I’m here! (10′)
Et sensuelt møte mellom film, fløyte og trøorgel
Sofya Dudaeva, fløyte/ Per Inge Hove, trøorgel

Jennifer Torrence: Silence Must Be! (25′)
Jennifer Torrence, kropp, perkusjon, stemme og tape

………………..SLUTT………………………

Electric Audio Unit

EAU er en gruppe komponister og billedkunstnere som presenterer akusmatiske konserter og lydinstallasjoner, 3D ambisonics, og lydinstallasjoner med projisering og visuelle klangobjekter. Medlemmene i EAU er alle profilerte norske utøvere, kunstnere og komponister med en felles interesse i skaping og profesjonell formidling av elektroakustisk musikk og beslekta former. EAU knytter til seg gjestemusikere, teknologer, utviklere og andre kunstnere etter behovene som oppstår i de ulike prosjektene ensemblet er engasjert i.

Konsertserien med EAU vil løpe over 2013-14, og innledes her i kveld I regi av AVGARDE.

Ewa Jacobsson er utdannet på Det Kongelige Kunstakademi i København, og begynte allerede på tidigt åtti-tall å utvide sine visuelle verker med bearbeidet konkret lyd, vokal og tekstfragmenter i stedsspesifikke installasjoner, live performance og lydkomposisjon med visuelle objekter.» Ewa Jacobsson arbeider i skjæringspunktet mellom det visuelle objektet,

bildet og lydkomposisjon. Kveldens verk er bygget opp omkring projisering av bearbeidede stillfotos, feltopptak av konkret lyd og fragmentert tekst.

————

Natasha Barrett arbeider med instrumental og elektronisk konsertkomposisjon, lydkunst, lydarkitektoniske og interaktive installasjoner og samarbeidsprosjekter med eksperimentelle designere og vitenskapsfolk. De romlig-musikalske mulighetene i lyd står sentralt i hennes arbeid, og i de siste ti årene har dette medført forskning på og bruk av ambisoni, akustikk og 3D-lyd. Barrett tok sin PhD-grad i komposisjon i England (1998). Barrett’s verker framføres og bestilles i hele verden og har mottatt mange priser, bl.a. Nordisk Råds Musikkpris i 2006.

————

Anders Vinjar er komponist, med hovedfokus på elektroakustisk musikk og algoritmisk komposisjon. Han arbeider med konsertmusikk, installasjoner, videoer, web-prosjekter og radio. Vinjar benytter alltid programmering og avanserte IT-teknikker i arbeidet, og et av de sentrale temaene i all hans musikk er hvilke muligheter som oppstår når kunsten tar utgangspunkt i programmering – algoritmer, formalismer, representasjoner – for å skape materiale og forme verk. Som del av det kunsnteriske arbeidet har han utviklet programvare som er tatt i bruk av andre kunstnere, såvel som i forsking og undervisning hos institusjoner som CCRMA og IRCAM.

 

ENSEMBLE AVGARDE – ET TVERRMUSIKALSK LABORATURIUM

Grafiske partiturer og film tolkes av en uvanlig instrumentbesetning. AVGARDEs prosjektenesemble er et møte mellom musikalske sjangre, som eksperimenterer med klangfarger og utforsker nye lydlandskap.

Irene Electric

Irene Electric, for elektrisk fiolin og elektronikk handler om forventning, redsel, turbulens forandring, katastrofe, feiling, og sterk vind og strøm. Elektrisitet som en form av energi, et medium til uttrykk, og som et metafor, er et sentralt element ved dette verket.

Victoria Johnson, fiolin, elektrisk fiolin og live elektronikk arbeider med improvisasjon, musikkteknologi og tverrfaglighet i sitt musikalske arbeid. Hun studerte fiolin i Oslo, Wien og London, debuterte som solist i 1995 og avsluttet i 2011 sitt utøvende doktorgradsarbeid ved Norges Musikkhøgskole. For tiden virker hun som kammermusiker, solist og er pedagog ved Barratt Dues Musikkinstitutt. Victoria har etablert en karriere med en særegen profil i det musikalske samtidskunstfeltet. Hun har opptrådt på de fleste norske scener og festivaler for samtidsmusikk: Ultima, Borealis og Ny Musikk i Oslo, Bergen og Stavanger. Victoria har også en rekke konserter bak seg i Tyskland, Sveits England og Skandinavia blant annet med improvisasjonsenseblet Fat Battery.

Silence Must Be

Silence must be is a program about suppressive power and the voice of protest. The three pieces express these themes through percussion, voice, the body and an autoharp. The program includes lengua encubierto (concealed tongue) by Lewis Nielson, Homework by Francois Sarhan, and Silence must be! by Thierry de Mey.

Jennifer Torrence is a percussion soloist, chamber musician, and educator. She is a member of NorthArc Percussion Group, AJO ensemble, and the Bodø Sinfonietta. Recent performance highlights include Unsuk Chin’s Doppelkonzert with the Bodø Sinfonietta,  Henrik Hellstenius’s Readings of Mr. G with the Tromsø Kammerorkester, the works of Francois Sarhan at Ultima 2012, and as the ungkunstner of Festspillene i Nord-Norge, 2012.

 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Perkusjon og klang i Tårnsalen:
Sensualitet og lyd II

Søndag 12. mai
Tid: kl 13-16
Sted: Tårnsalen, Bergen kunstmuseum

Program:

Anders Flodin: Kailash (6′)
Jostein Stalheim, akkordeon

Rebecka Sofia Ahvenniemi: Triangulation (14′)
Fredrick Schjelderup, perkusjon/ Henry Reitan, gitar/ Ljubov Østerberg, klaver

BIT20 presenterer
Craig Farr: Music for an(y) occasion (20′)
Peter Kates, perkusjon/ Craig Farr, perkusjon/ Gard Garshol, perkusjon/ Manuel Hofstätter, perkusjon

…………………………….PAUSE……………………………………………..

Turkar Gasimzada: Vu cumpra (7′)
Humay Gasimzadeh, klaver

Tor-Erik Hellesen: Grid (7′)
Sindre Sortland, gitar

Georg Crumb: Makrokosmos (30′)
Humay Gasimzadeh, preparert klaver

…………………………….PAUSE……………………………………………..

Earle Brown: December 1952 (7′-10′)
Rudolf Terland Bjørnerem, sologitar

Daniel Wiseth Kjellesvik: A Circus With No Importance (8′)
Mads Lønnkvist, saxofon

Rudolf Terland: Sculptures Musicales (10′-15′)
Gjenskapt verk til et konseptuelt rom, med utgangspunkt i John Cage og Marcel Ducham

Rudolf Terland Bjørnerem, sologitar/ fire forsterkere

…………………………….SLUTT……………………………………………..

Kailash

«Kailash (2013) för ackordeon och elektronisk stämma är en ensatsig komposition sammanfogad av fragmentariska och stela satsstrukturer i växelverkan. De igenkännbara klangerna i ackordeonstämman besitter rester av traditionell harmonik som förflyktigas i konturlöshet.
Den elektroniska stämman har sitt ursprung i ett tidigare material som jag arbetat med, men är här omarbetad för att följa musikerns uthållighet, noggrannhet, väntan på rätt ögonblick och öppenhet för impulser.»

Triangulation

Triangulation er skrevet for maracas, munnharpe, skarptromme, helix, gitar og preparert piano. Stykket handler om grenselandet mellom attakk og klang, og en gradvis avdekking av musikalske ideer. Instrumentene, gitar, perkusjon og klaver, kan alle benyttes perkusivt, og samtidig kan slagverk danne klangteksturer. Tettheten mellom ansatsene og klangvalørene blir til formdannende elementer i stykket. Triangulation består av 20 korte satser, der lengden varierer mellom ti sekunder og to minutter. Verket er støttet av Det Norske Komponistfond.

Music for an(y) occasion

-musikk for en (hvilken som helst) anledning.
I John Cages ånd er dette verket et spill hvor utøverne triller terninger for å avgjøre rekkefølgen, varigheten og behandlingen av de musikalske komponentene. Komposisjonen er først ferdig når siste terning er trillet. Antall utøvere og besetning er fleksibelt. Verket kan altså fremføres av stort eller lite ensemble og med hvilke som helst instrumenter.


Det er laget tekst for å kunne inkludere stemmebruk om ønskelig. I tilegg til å inkludere Cages nøkkelelementer; minimalisme og åpen-form, inneholder «Music for an(y) occasion» også terningkast og teatralske elementer. Hensikten med dette er å tvinge utøverne ut av sine vante arbeidssituasjoner og dyrke frem andre stemninger enn man vanligvis får i konsertsammenheng. Akkurat denne tankegangen oppfatter jeg som noe av det viktigste vi har arvet fra Cage. Utøveren får anledning til å tilnærme seg musikken på en ny måte og samtidig får publikum anledning til å revurdere sine persepsjoner av musikk og hva det betyr å være vitne til en performance.
Kombinasjonen av frihet og et strengt regelsett gir her et uforutsigbart resultat som vil være ny for en hver anledning.

A Circus With No Importance

Verket spiller på elementer fra teater-, gate- og sirkusmusikk. Stykket er bygget på karakteristikker over verkets egne innfall og usaklige innskytelser. For min egen del har verket ingen begynnelse eller slutt, men er et utsnitt av en mindre del av seg selv.

Sculptures Musicales

I prosjektet «Musikalske skulpturer og lydlige rom» har Rudolf Terland Bjørnerem jobbet med stykker som forsøker å gjenskape kvalitetene til et konkret objekt eller til et konseptuelt materielt rom, og som er inspirert av forskjellige typer visuell kunst. Stykkene tilhører sjangeren Åpen form, en type stykker som overlater flere komponenter ved realiseringen av et stykke til utøveren. December 1952 er inspirert av kunstneren Alexander Calders «mobiler» (også kjent som uro på norsk), en type svevende skulpturer som baserer seg på likevekt mellom elementer, og som forandrer seg i tid. Sculptures Musicales er basert på en ide av Marcel Duchamp som er blitt utformet av John Cage, og tar form som en utstilling av flere «skulpturer» som dannes av lyder som oppstår fra forskjellige punkter i rommet.
Rudolf Terland Bjørnerem er gitarist hovedsakelig aktiv innenfor samtids- og improvisert musikk, med et spesielt fokus på åpen form og improvisasjon innenfor strukturelle rammeverk. Utdannet fra Norges Musikkhøgskole (NMH) og Universität der Künste Berlin.