Avgarde er en forening for eksperimentell musikk lokalisert i Bergen
avgarde_squarespace9b.png

HØST 2011

HØST 2011

HØST 2011

 

AVGARDEs årlige miniatyrmaraton

Lørdag 19. november
Sardinen, USF-Verftet

Adgang 100 kr ord; 70 kr student/ medlem i Ny Musikk/ Bergen jazzklubb/ BT-kort; 50 kr medlem i AVGARDE

Kl 19.00

Hva skjer når et musikalsk verk kortes ned i tid? Blir det «tettere»? Eller er en miniatyr et «utdrag» av noe større, et vindu inn i en annen virkelighet? På den årlige miniatyrmaratonen samarbeider AVGARDE blant annet med Griegakademiets komponist- og utøverstudenter, som vil presentere åtte helt rykende ferske komposisjoner.

Ruth Bakke: Tørke (1-2′); Sult (1-2′); Tusmørke (1-2′)

Mai Goto, klaver

Eilert Tøsse: Vertigo 3M (3′)

Tape

Rebecka Ahvenniemi: Nyckeln till alla hemligheter (4′)

Sarah Johnson, fløyte/ Rebecka Ahvenniemi, vokalstemme

Torstein Aagaard Nilsen: Blå fragmenter (13′)

Ricardo Odriozola, fiolin/ Maki Kobayashi, klaver/ Lala Murshudli, cello/ Torstein Aval Sollien, slagverk

Stine Sørlie: Canon (4′)

Mads lønnkvist, saxofon/ Yui Ukawa, trombone

————

Svein Giske: The Maple Hawk o-phone

Mads Lønnkvist, saxofon/ Asbjørn Haukeland, vibrafon

David Arthur Skinner: Quirks Work, Discombobulation

Yui Ukawa, trombone/ Joacim Gjerdevik, tuba

Frederick Schjelderup: New Waves

Mathias Matland, slagverk/ Vegard Milde, slagverk/ Lars Anders Sivertsen, slagverk/ Tarjei Låstad, slagverk

Per Inge Hove: Handbook in the Contractor Craft

Mara Smiukse, fiolin/ Johanne Mjøs, fiolin

Tonje Hernes: Little Ninja and the Dragon

Lisa Laila Gontarek, blokkfløyte/ Johannes Mjøs, fiolin/ Frederick Schjelderup, marimba/ Guro Strand, tuba

Anders Torgunrud Røshol: Accustomed to the Dark

1. Nyctophobia a/ 2. Evenings of the Brain/ 3. Nyctophobia b/ 4. Vision to the Dark/ 5. Epilogue

Kato Flem, piano/ Corinne Eve Mona, fløyte/ Asgeir Søfteland, horn

Emil Børø: Gjemt

Karolina Zjawiona, eng. hn/ Maria Christina Sandberg, klarinett/ Mara Smiukse, fiolin/ Johane Mjøs, fiolin/ Sigurd Fischer Olsen, bratsj/ Ican Smilovski, cello

————

Mortein Eide Pedersen: Paysage (IIb) – Leurs hymnes solennels emportés par le vent… (4′)

Tape

Knut Vaage: multiMORF3 (20′)

John Arild Suther, trombone/ + Foss

Josteins Stalheim: Trio for fiolin, cello og eggedeler (9′)

Ricardo Odriozola, fiolin/ Mara Smiuske, fiolin/ Lala Murshudli, cello/ + Eggedeler

Slutt 22.00

————

Trio for fiolin, cello og eggedeler: “avstand og kontakt”:

“Trioen er skrevet med utgangspunkt i strengene man finner på klimpreinstrumenter, kjøkkenutstyr og strykeinstrumenter… Eggedelere gir et utgangspunkt til det musikalske gjennom deling, egg (før/etter høna – med hentydninger til musikk med referanser til fuglelivet) og til kombinasjon av kjøkkenutstyr og musikkinstrumenter. Trioen handler om avstand og å ta avstand – om det konkrete og det imaginære – om det musikalske og det utenommusikalske.” – Jostein Stalheim

Blue Fragments

«Jeg gikk til arbeidet med verket ved å skissere en oppgave jeg ville finne en løsning på: hvordan beskrive stemningene i blues, uten å skrive en blues?

Jeg lagde små øyeblikksbilder med en blå atmosfære. Det kan være blå toner, musikk som noen ganger nærmer seg det melankolske, eller musikalske situasjoner som kanskje kan gi assosiasjoner til blues.

Samtidig kan stykket minne om et variasjonsverk. I dette tilfelle er det en stadig tilbakevendende melodi som blir belyst på ulike måter.» – Torstein Aagaard-Nilsen

Verket ble bestilt av Håkon Kristiansen med støtte fra Norsk kulturråd.

multiMORF 3 for trombone og foss

Ordet Morf har mange tydingar. Begrepet morfing er brukt innan td. animasjon og lydbearbeiding, og resulterar i ei saumlaus endring frå eit objekt til eit anna.  I multiMORF 3 blir opptak av foss morfa med opptak av trombonesolisten gjort i så mange skikt at lyden av trombonen liknar fosseduren. Lydane er bearbeida i studio med dataverktøy, og solisten brukar elektronikk under framføringa. Lyd og bileteopptak er gjort av to fossar på Vestkysten av Noreg. Morfinga er polyfon fordi den skjer samtidig i ulike skikt hos solist, i lydteknologi og video.

 


The Rest Is Noise?

Lørdag 15. oktober kl 18-21
Sardinen, USF-Verftet

Adgang 100 kr ord; 70 kr student/ medlem i Ny Musikk/ Bergen jazzklubb/ BT-kort; 50 kr medlem i AVGARDE

18.00

BIT 20 presenterer «Bubbles: Portrett av to unge komponister»
Agata Zubel Cascando for sang, fløyte, klarinett, fiolin og cello/ Agata Zubel, sopran
Agata Zubel Percussion trio
Therese Birkelund Ulvo Bubbles for klarinett og piano
Therese Birkelund Ulvo Curious Endorsements for altfløyte, bassklarinett og fiolin

————

Kjetil Hvoslef From the gospel according to Maria Magdalena
Bettina Smith, mezzosopran
Einar Røttingen, klaver (20′)
Urfremføring

SAMTALE MELLOM KOMPONISTEN REBECKA AHVENNIEMI OG TEKSTFORFATTEREN HILD BORCHGREVINK

Rebecka Ahvenniemi Allerlifligste
Tekst: Hild Borchgrevink
Ingeborg Aadland, vokalstemme
Sebastian Lowe, bratsj (15′)

————

SAMTALE MELLOM MORTEN EIDE PEDERSEN OG RASMUS JØRGENSEN

Rasmus Jørgensen presenterer Jeg og Joe (30′)

Slutt 21

————

JEG & JOE

“Jeg & Joe” er en opptreden til minne om en opptreden: talentiaden på ungdomsskolen der alt skar seg. Dette er til minne om Joe, læreren min. Helten.

Rasmus Jørgensen jobber i skjæringspunktet mellom musikkteater og performance, med en svært fysisk fortellerstil som glir mellom tale og sang. Med “Jeg & Joe” presenterer han en opptreden til minne om en opptreden: talentiaden på ungdomsskolen der alt skar seg. Det er en sår og simpel historie som hurtig sklir over i det komplekse. Fortiden iscenesettes, men hva skjedde egentlig mellom Rasmus og Joe? Den enkle teksten vris stadig over i nye tolkninger gjennom performative grep, musikk og koreografi. Et underliggende spørsmål i både stykkets handling og uttrykk er hva som må til for å skape et drama.

FROM THE GOSPEL ACCORDING TO MARIA MAGDALENA

From the Gospel According to Maria Magdalena bygger på en gnostisk tekst fra det fjerde eller femte århundrede som ble gjenoppdaget på slutten av 1800-tallet. Bettina Smith arbeider som førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger og Einar Røttingen som er professor ved Griegakademiet, UiB. Duoen har tidligere bestilt og fremført Ophelia Scene av Jostein Stalheim. Etter dette ble Ketil Hvoslef inspirert til å skrive et nytt verk basert på tekstforslag fra Bettina Smith.

«ALLERLIFLIGSTE»

«Allerlifligste» er et møte mellom en komponist, en tekstforfatter og nok en komponist. Mens forfatteren Hild Borchgrevink har bearbeidet en bit av teksten fra partituret til en av Edvard Griegs fire salmer, har komponisten Rebecka Ahvenniemi videreført språket til et musikalsk uttrykk. Språket fremtrer alltid samtidig som lyd. Hvordan kan språket bestå i uttrykk, i musikk? Hva er det som blir kommunisert til publikum? Ingeborg Aadland (sang) og Sebastian Lowe (bratsj) vil fremføre «Allerlifligste», et verk der språklydene bryter ut av språket og blir til konkrete lyder.

«BUBBLES: PORTRETT AV TO UNGE KOMPONISTER»

Ensemblet BIT20 inviterer til et møte med to spennende unge navn i polsk og norsk kunstmusikk akkurat nå. Agata Zubel og Therese Birkelund Ulvo er begge både komponister og utøvere, og dette gir musikken deres en sanselig, ofte improvisatorisk karakter. Sangeren og komponisten Agata Zubel vant Fryderyk-prisen (den polske Spellemanns- eller Grammyprisen) i 2010 med platen Cascando – tittelverket fremfører hun på Sardinen. Therese Birkelund Ulvo komponerer i tett dialog med utøvere og er opptatt av hvordan denne utvekslingen av ideer kan utfylle det som står i partituret.


«BRASSWIND GÅR AVGARDE»

Lørdag 8. oktober
Kl 19.00
Logen

I samarbeid med Bergen BrassWind

Craig Farr leder avslutningen på komposisjonsverksted med Bottom End Quartet og yngre komponister:

Bottom End Quartet:

Craig Farr (perkusjon)

Eirik Gjerdevik (tuba)

Tore Bryne Berg (trombone)

Michael Barnes (bassklarinett)

Komponister:

Craig Farr

Anders Røshol

Emil Børø

Michael Barnes

Fredrick Schjelderup

Rebecka Ahvenniemi

BrassWind ble første gang arrangert i 2004 for å arbeide for ny musikk for korps og ensembler, fra skole- og amatørkorps til profesjonelle korps og utøvere. Kunstnerisk ansvarlig er Torstein Aagaard-Nilsen, mens Manger Musikklag står for gjennomføringen av festivalen.


«AVGARDE til biblioteket»

LØRDAG 17. SEPTEMBER
KL 10.30
BERGEN OFFENTLIGE BIBLIOTEK

ANNABEL GUAITA : PLATELANSERING – PRESENTASJON OG KONSERT (60′)

Verker av Fartein Valen, Arnold Schönberg og Anton Webern

DAVID SKINNER OG ULRIK IBSEN THORSRUD // Rhythmic Circles (30’)

ØYVIND SKARBØ // Sexy M.F. (Morton Feldman) (10′)

ØYVIND SKARBØ // Supra-Phonic (3’)

Øyvind Skarbø, perkusjon/ Øyvind Hegg-Lunde, perkusjon

EILERT TØSSE // SAMN (7′)

Madeleine Bø, dans/ Kristine Lioen, dans/ tape

KOMPOSISJONER AV ÅTTE MEDLEMMER I NMK

I SAMARBEID MED NY MUSIKKS KOMPONISTGRUPPE

Jane Chapman, cembalo/ Sam Cave, gitar/ Sindre Sortland, gitar

Slutt 15.00

————

ANNABEL GUAITA

Annabel Guaita er i sluttfasen som kunststipendiat, med fokus på Fartein Valens klavermusikk. Gjennom det kombinerte foredraget og konserten inviterer hun publikum til et innsyn i det praktiske arbeidet med musikken. Hvordan har hun har kommet fram til de ulike kunstneriske valgene? På denne konserten lanseres også Guaitas solo-cd “L´Altra Beltà”.

DAVID SKINNER OG ULRIK IBSEN THORSRUD: RHYTHMIC CIRCLES

Vi som bebor universet er både mikro- og makro-organismer, avhengig av vårt perspektiv som tilskuere! Kombinasjonen av enkle prosesser blir til et komplekst, levende totalbilde. En inspirasjonskilde er Conways to-tallsprosjekt “Game of Life”, der enkle regler skaper destruktive og sårbare skikkelser på makro-nivået.

I Rhythmic Circles kombineres «små sirkler» spontant og de blir til et kompleks «ryttmisk nett», til en hypnotisk og unik blanding av klassisk, jazz og world musikk.

ØYVIND SKARBØ: SUPRA-PHIC OG SEXY M.F.(MORTON FELDMAN)

Øyvind Skarbø, sammen med to andre slagverkere, fremfører Supra-Phonic “…inspirert av to kirkeklokker som slår nesten likt, slik at ein får ei gradvis forskyving av pulsen mellom dei to. Sjølve tittelen viser hen til den mest innspelte tromma i historia, Ludwig Supra-Phonic”. I tillegg får vi høre stykketSexy M.F. (Morton Feldman) “…inspirert av Morton Feldman og måten han klarer å skape ein naturlig puls i det abstrakte. Der Feldman noterte veldig presist kva som skulle spelast, har dette stykket stor friheit for utøvarane.” – Øyvind Skarbø

JANE CHAPMAN/ NMK

Den berømte cembalisten Jane Chapman og gitaristene Sindre Sortland og Sam Cave spiller verker skrevet av åtte medlemmer fra Ny Musikks Komponistgruppe. Det oppstår en spenning mellom cembalo som barokkinstrument og samtidsmusikken. Både cembalotraddisjonen og cembaloen selv blir ‘dekonstruert’ i dette prosjektet, og vi får oppleve åtte helt forskjellige musikalske uttrykk!