Avgarde er en forening for eksperimentell musikk lokalisert i Bergen
avgarde_squarespace9b.png

HJEM

Avgarde

TILSKUDD MEP 2017

Det ble i år sendt inn 34 søknader til minnefondet, med totalt søknadsbeløp på 1 943 238 kroner. Årets utdeling beløper seg til 542 000. Årets søkere som har fått tilskudd fra Morten Eide Pedersens minnefond er: 

Avgarde - I dialog med komponistene - 100 000
Bergen Impro Storband - Plateutgivelse - 10 000
BIT20 - Workshop under UNM og workshop til bestillingsverk med Knut Vaage - 42 000
Borealis Ung Komponist - Mentorprogram - 70 000
Eirik Havnes - Multikanals utviklingsarbeid 20 000
Shakai - Utgivelse av debutalbum - 20 000
Else Olsen Storesund - Mormor, mat og andakt - 30 000
Jonas Hamre - Elektronisk utvidelse av saxofonen/ instrumental støy som komposisjonsverktøy - 10 000
Ung Nordisk Musikk - Festival 2018 - 30 000
Komposisjonsklassen ved GA - Mikrofestival for uetablerte kunstnere - 35 000
Monika Reksten - Norway Home - 20 000
Ny Musikk Bergen - Ny Musikk Bergen 40 år: Tredagers jubileumsfestival 60 000
Stephan Meidell - Komponering til nytt fonogram 35 000
Svein Henrik Giske - Et Vocem - 40 000
Tijs Ham - Tapage Ecdysis - 20 000
 

VÅR 2018

20. FEBRUAR, CORNERTEATERET - OPEN CALL: MINIATYR MARATON!

avgarde_facebook_opencall8 (1).png

 Avgarde gjenoppliver tradisjonen med Miniatyr Maraton! I gammel god klassisk Avgarde ånd! Hva er dette? Det er en helaften hvor komponister og skapere kan vise frem fragmenter av prosjekter de holder på med. Alt er lov. 

Spillereglene er som følger: Du sender oss et partitur/en lydfil evt. en beskrivelse av hva du vil vise, og hvilke musikere du kan tenke deg å ha med på kalaset. Vi ser etter korte stykker som enten er soloprosjekter, eller foregår helst i mindre besetninger. Vi stiller med Kongesalen til disposisjon på Cornerteateret, og står for hyre av utøvere. Til rådighet har hver miniatyr maksimalt 5 minutter. Vi kommer til å åpne for rundt 8-10 stykker denne kvelden. 

Hovedfokuset denne kvelden vil være SLAGVERK! Vi har derfor 3 slagverkere tilgjengelig som besetning, og håper dere vil benytte dere av dem på mest mulig corny måte. 

Tidligere har dette vært kvelder med rykte på seg for å være veldig gøyale. Send en mail til produsent@avgarde.no for å melde ønske om å vise frem ditt bidrag med vedlagt partitur/lydfil innen 23.12.

22. APRIL, SILJUSTØL - AVGARDE TIL SILJUSTØL

Vi kommer tilbake med mer info! 

HØST 2017

2. DESEMBER: PIANIST ELLEN UGELVIK: NU GRINES JULEN INN

avgarde_facebook_ELLEN2 (1).png

Pianist Ellen Ugelvik presenterer soloprogrammet Nu grines julen inn for Avgarde i Tårnsalen den 2. desember kl. 18. Ugelvik er født og oppvokst i Bergen og har sin tidligste utdannelse fra Griegakademiet med Einar Røttingen som lærer. Etter videre studier i Amsterdam og Leipzig slo hun seg ned i Oslo hvor hun nå har base som solist og kammermusiker. I 2016 ble hun kåret til Årets Utøver av Norsk Komponistforening. I 2010 var hun solist med Bergen Filharmoniske Orkester i den gigantiske klaverkonserten Ausklang av Helmut Lachenmann.

I anledning den forestående høytid urfremfører Ellen Ugelvik en julesang-syklus med tittelen Nu grines julen inn av Christian Blom. Blom er født og oppvokst i Bergen og var elev av Morten Eide Pedersen på Griegakademiet. Blom kom deretter i kontakt med Verdensteateret hvor han var fast medlem frem til 2010. Interessen for mekanikk og teknologi gir ofte utgangspunkt for prosessene med Bloms akustiske verk, slik som i syklusen Nu grines julen inn og Lyriske Stykker. Om Lyriske Stykker sier han: 
’Jeg puttet Griegs musikk i en eske. Så ristet jeg esken så hardt jeg kunne. Deretter satte jeg musikken sammen igjen slik jeg vil ha den.’

Alwynne Pritchard er velkjent i Bergen både som utøvende kunstner, komponist og kunstnerisk leder for BIT20 Ensemble og Borealis. Ugelvik fremfører Loser komponert av Pritchard i 2014/16; en komposisjon for piano og stemme. Verket er ikke tidligere fremført live. Musikken bygger på romanen Loser av Thomas Bernard, som handler om et fiktivt forhold mellom Glenn Gould og to medstudenter hvor studentene har store problemer med å takle Goulds åpenbare geni.

Bente Leiknes Thorsen komponerte en klaverkonsert til Ellen Ugelvik og Ensemble Allegria i 2015 som en del av Ugelviks forskningsprosjekt The soloist in contemporary piano concerti. https://www.researchcatalogue.net/view/31172/306688 Sample-materialet fra klaverkonserten er satt i en ny sammenheng og utgjør basis for verket with my ear to the ground / at the tips of my fingers. Verket ble urfremført av Ugelvik i Sofia i 2016.

PROGRAM
Klokken 17.15
Samtale med komponistene på Lysverket

Klokken 18.00
Lyriske Stykker (2013) - Christian Blom
Liten fugl
Vokterens sang
Sommerfugl
Ensom vandrer
Halling

with my ear to the ground / at the tips of my fingers (2016) - Bente Leiknes Thorsen

-PAUSE-

Loser (2014/16) - Alwynne Pritchard
Nu grines julen inn (2017) - Christian Blom

Billetter kjøpes i døren. 100 voksen, gratis inngang for studenter. 

Denne konserten er støttet av Norsk Komponistforening i forbindelse med 100-årsjubileet deres i 2017.

15. OKTOBER: DET KOMMER TIL Å REGNE - Gjennomført! 

avgarde_facebook13.png

Det kommer til å regne er en musikkscenisk vev der vi møter «Glenn Erik». «Glenn Erik» er en tragikomisk komponist som hele livet har vært over gjennomsnittet besatt av sammenhenger. 

«Glenn Erik» komponerer virkeligheten.

De som kjenner «Glenn Erik» har måtte lide seg gjennom langtekkelige hjemmesnekrede teorier og merkverdige løsninger på verdensproblemene. Han har i tillegg luftige tanker om sin egen betydning.

«Glenn Erik» har vokst opp med daytime Tv i Usa. Han tilhører den aller første generasjonen som er blitt utsatt for konstant påvirkning av en eller annen skjerm. Et 56 år gammelt skjermtroll. 

«Glenn Erik» har en ny teori som han vil teste på de som kommer til Cornerteateret søndag 15. Oktober: Kan «Glenn Eriks» liv som skjermtroll, hans væremåte og oppførsel, si noe om det som skjer i samfunnet i dag?

Med seg har «Glenn Erik» perkusjonist Owen Weaver, fiolinist Ricardo Odriozola og sanger/musiker Heidi Tronsmo. Forestillingen er komponert av Glenn Erik Haugland med bilder av Peter Marron og videoarbeid av Odin Nordhagen.

Cornerteateret, Bergen 15.oktober kl 18
Billetter på TicketCo

Studio O i samarbeid med Avgarde

100 år med norske komponister på 40 minutter er et gjenbruksprosjekt i regi av Electric Audio Unit. Anledningen er norsk komponistforenings 100 års jubileum i år, som resulterte i 8 bestillingsverk fra norske komponister fra hele landet. Til bestillingen fikk alle komponistene i oppgave å tegne en musikalsk tidslinje gjennom 100 år, med en total varighet på 5 minutter pr. verk, noe som tilsvarer 3 sekunder per år. Alt materialet er hentet fra Nasjonalbiblioteket, NRKs arkiver, innspillinger og annet komponistene har klart å finne fram. Hver komponist har arbeidet med hver sin region: Østlandet, Sørlandet, Vestlandet, Midt-Norge, Nord-Norge.

De 8 verkene inneholder klipp fra så godt som samtlige norske komponister gjennom 100 år! Dette blir fremført i installasjonsformat på Østre 6. oktober klokken 18.00. 

BILLETTER
100,- Kjøpes i døren. 
Gratis inngang for studenter. 

PROGRAM

Vi åpner 18.00 hvor det blir servert bobler for anledningen. Videre hører vi på installasjonen, og får besøk av Rebecka Ahvenniemi som kommer for å snakke litt om prosjektet! Så lar vi installasjonen stå utover kvelden. Vel møtt! 

KOMPOSISJONER

Bjarne Kvinnsland - «Jeg har reist i noen år» - Østlandet
Natasha Barrett - Østlandet
Rebecka Sofia Ahvenniemi - «Vestlandskolasj» - Vestlandet
Ulf Holbrook «Uten tittel»-Sørlandet
Frank Ekeberg - «Klanger fra Trøndelag» - (Trøndelag) - 5’00
Anders Vinjar - «Feberdikt» - Østlandet
Anders Tveit - «100 år fra Sør» - Sørlandet
Jon Marius Aareskjold - Nord-Norge

Arrangementet er støttet av Komponistforeningen, Norsk Kulturfond, Nasjonalbiblioteket og Bergen Kommune.


23. september - GJENNOMFØRT! 

avgarde_facebook3.png

nyMusikk Bergen og Avgarde inviterer barn fra 6-11 år til en helt spesiell musikalsk lørdag på Bergen offentlige Bibliotek den23. September. Vi skal bruke fantasien og vi skal spille på flotte og rare instru­menter. Med ord og lyd skal vi sammen lage historien om SPØKELSES­HESTEN.

kl 12:00 Barna møter opp på ­Biblioteket (I U-rommet i 2.etasje) Så øver vi sammen på musikk­instrumentene og lager historien om Spøkelseshesten.

KL 13:30 tar vi en pause hvor vi ­spiser en matbit (ta med mat­pakke), vi har frukt til alle.

Kl 14:00 holder vi konsert i ­U-rommet på biblioteket og presenterer det vi har jobbet med.

Konserten er åpen for alle. 

Det er gratis for barna å delta denne lørdagen og konserten er gratis.

Du trenger ikke kunne noter eller spille et instrument fra før, det eneste du trenger er å være nysgjerrig og ha lyst til å spille musikk sammen med andre.

Hvis du spiller et instrument så er det fint om du tar med dette. Vi har piano, det trenger ­ingen å ta med!

Hvis det er noen som vil tegne Spøkelses­hesten på forhånd, så er det kjempefint. Ta med tegn­ingen din, så pynter vi konsert­rommet med farge­rike tegninger.

Prosjektet ledes av kunstnerne Else Olsen ­Storesund (pianist) og Jostein Stalheim (komponist/akkordeonist).

Vi har plass til 20 barn og det er første barn til mølla.

Håper at akkurat DU blir med!

Siden det er begrensede plasser, så er påmeldingen bindende. Send en mail til: ­­­produsent@avgarde.no med navn på barnet som skal delta, samt e-postadresse og et mobil­nummer til en foresatt.

Velkommen!

 

AVGARDE ble stiftet 8. november 2006, da flere komponister uttrykte et behov om å etablere en felles møteplass for komponister, musikere og publikum i Bergen. Engasjementet i byens miljø av komponister og utøvere var stort, og konsertserien ble svært godt mottatt. Konsertserien er et åpent samarbeid mellom komponister, utøvere, musikkstudenter, nyMusikk Bergen, BEK, Borealisfestivalen, og Griegakademiet. AVGARDE sitt fremste mål er å knytte sammen alle de ulike miljøene rundt ny musikk. Dette vil vi gjøre ved å skape en åpen plattform for samarbeid og utprøving på tvers av generasjonsskiller – og på tvers av sjangergrenser. Konsertkveldene vil absolutt ha mer preg av klubb enn av konsertsal.

AVGARDEs navn er konstruert ut fra det nynorske «av garde» – kom deg videre og av sted! Hjertelig velkommen!