Mirror+rings+stack_Pamflett+RED_og+FLAT+GOLD+1.jpg

KONSERTER OG NYHETER

Tilbake til alle arrangementer

OPEN CALL: Rekviem-fragmenter!


2007_Avgarde_Høstprogram_Eventbanner_Requiem_V01.jpg

Skrive en sang som alle kan synge? Innsendingsfrist er 25. oktober!

I løpet av 2020 inviteres publikum til tre arrangement der vi synger helt nykomponerte sanger. Arrangementet Avgarde-sangene: REKVIEM-FRAGMENTER søndag 8. november har “Rekviem-fragmenter” som overordnet tema! Skriv en sang som kan læres og synges av publikum, og send den til produsent@avgarde.no innen 25. oktober!

Allsangen akkompagneres av Sigbjørn Apeland på trøorgel og Mara Haugen på fiolin.

«Avgarde-sangene»:Med «Avgarde-sangene» ønsker vi å lage en plattform der komponister får øve seg på å lage musikk som «vanlige mennesker» klarer å synge. Prosjektet kombinerer aktivitetene komponering, samfunnsrefleksjon og det å møtes i en felles aktivitet.

Gjennom «Avgarde-sangene» ønsker Avgarde å gå i møte med en vestlig musikktradisjon der man møtes og synger i lag. I den eksperimentelle musikkverden med stadig fornyelse er det kanskje på tide med litt «forgammelse» også? Prosjektet skal reise noen spørsmål ved modernismens ideal om kunsten for kunsten sin skyld, slik det er presentert for eksempel i Milton Babbit's artikkel «Who Cares if You Listen?». Vi har bestemt oss for at vi bryr oss både om hvem som lytter og hvem som synger. Samtidig er «Avgarde-sangene» et eksperiment der vi ikke aner hva som vil komme ut av det!

OPEN CALL:
«Avgarde-sangene» arrangeres 14.juni, 27. september og 8. november 2020. Notene leveres senest to uker før til produsent@avgarde.no

  • Avgarde forbeholder seg retten til å velge fra de innsendte forslagene.

  • Det tas bare i mot nye verk, ikke verk som allerede har blitt fremført.

  • På Avgarde-sangene tildeles publikum noter. Publikum er “prøvekaniner” som tester ut om musikken er sangbar.

  • Å komponere for «vanlige mennesker» trenger ikke å bety at man komponerer tradisjonelt eller idiomatisk. Vår oppfordring er å gå reflekterende i dialog med tradisjoner.

  • Men husk at sangen skal kunne læres ganske fort!

  • Noen muligheter:

    • Fragmentering av eksisterende, historiske verker; man kan lage nye versjoner, så lenge det ikke bare dreier seg om nye arrangement

    • Musikk til dikt

    • Drikkevise

    • Sjømannsvise/ sjøkvinnevise

    • Slampoesi som nyskapende allsang

    • Eksperimentell kabaret-musikk

    • Samfunnssatire

    • Arbeidssanger

    • Religiøse eller nasjonalistiske sanger – så lenge en går kritisk/ reflekterende i dialog med dette

  • Man kan notere enten i noter eller grafisk på ulike måter.

  • Teksten kan være på norsk, på et annet språk, et konstruert språk, bare lyder, eller en kombinasjon av disse.

  • Det er ikke umulig at verkene fremføres flere ganger. Da får man også mulighet til å skrive om og finpusse på verkene mellom «sang-sessions».

  • For hvert nytt verk får komponistene en gave, som blir delt ut på selve “mulige sanger”-samlingen.

  • Dersom en ønsker å søke på midler til bestillingsverk, kan Avgarde bidra med intensjonsavtale.

  • Som ordinært, rapporterer Avgarde fremførelsene til TONO.

  • Til de to første “mulige sanger”-samlingene er det ikke satt tematiske begrensninger til repertoaret. Tredje samling har “Requiem-fragmenter” som overordnet tema. Den siste samlingen har utvidet besetning, og fiolin er tilgjengelig i tillegg til trøorgel.

  • Dersom man benytter tekster som noen andre har skrevet, må man selv som komponist avklare rett til å bruke dette. Materiale som er skrevet av forfattere som har vært død i minst 70 år kan ordinært benyttes fritt.

  • Litt informasjon om trøorgelet:

    Orgelet er disponert slik: 8´og 4´over heile klaviaturet. Dessutan Vox celeste 8´på diskantsida. Dessutan oktavoppel, suboktavkoppel og tremolo (men denne har ikkje veldig stor effekt). Svell (høgre kneklaff) og generalcrescenda (venstre kneklaff). Begge desse er veldig effektive.

    Når det gjeld dynamikk er det meir praktisk og effektivt å bruka konvensjonelle teikn, frå ppp til fff (evt. (de)crescendo-teikn) enn å skriva detaljert registrering. På trøorgel gjev vanlegvis ikkje detaljerte regisreringsinstruksar like stor effekt som på pipeorgel.

Tidligere arrangement: 4. oktober
Fagseminar: Hvorfor er opera så stort?
Senere arrangement: 25. oktober
Ludwig van Beethoven og Pippi Langstrømpe